stallivet

Alla inlägg den 12 april 2011

Av Caroline Hedqvist - 12 april 2011 21:05

Jag har tänkt på att på varenda tävling jag har varit på så har jag bara sett så mycket utrustning på hästarna att jag verkligen undrar om hästen är i den färgen jag tror eller om den riktiga färgen döljer sig under alla remmar? 


Istället för att ta det lugnt och rida till hästen i några månader så att den kan gå ordentligt utan all utrustning så kastar man på den alla möjliga olika remmar för att den ska gå så och så så att man kan komma ut och tävla så fort som möjligt! Och dessutom så betslar man upp med det skarpaste bett man kan hitta, det kan ju vara bra att ha på en häst som inte går lugnt utan bara vill springa iväg, som en extra livlina. 


En annan sak också. När hästen vägrar för att den tydligt tycker att hindret är läskigt(t ex såna med illoranga bommar!)så får den genast ett spörapp, sporrarna inkörda i sidorna, skrämselord så att den ska bli rädd och i panik hoppa över hindret, det mest populära att säga är nog typ att vråla "grrrr" jättehögt eller att säga "ssschhhhh" också väldigt högt, typ luta sig fram mot hästens öron och vråla ut det! Jag såg en tjej en gång som trillade av på ett hinder efter att hästen vägrat två gånger innan, det var ett med vattengrav under och hästen vägrade att ens gå nära hindret när dom bara skrittade runt på banan. Hon trillade iaf av men reste sig upp direkt, ryckte hästen så hårt hon kunde i munnen, och tog sedan sitt spö och rappade till hästen minst 5 gånger, och piskrappen ekade genom hela ridhuset!! I söndags var det en tjej som slog sin häst ungefär 5 gånger innan ett hinder för att den hade vägrat en gång innan, också dessa piskrapp hördes i hela ridhuset!(hindret var ett sånt där läskigt hinder just med illoranga bommar!) Hästen vägrade igen och hon blev utesluten, men speakern sa innan hon lämnade banan att hon skulle komma upp till sekretariatet för att domarna ville prata med henne och jag gissar att det var för hennes olämpliga betéende. 


Men det finns vissa som är otroligt duktiga, jag har sett några få hästar på hoppbanorna med "vanliga" snälla bett, på sin höjd en martingal, ryttarna har bara spö och vissa har sporrar. Men spöet eller sporrarna används knappt, och det är konstigt nog dessa ekipage som det går bäst för!


Kolla bara på de här bilderna:

 

Bild: http://lmochhb.blogg.se/2011/march/heidi-dissar.html                                                                                

Bild: http://solitarymoment.blogg.se/images/2010/

usch_89978258.jpg                                                                                                                                                                     :(                                                                                                                                                                                                                    

Kram

/Caroline              

























:')

Av Caroline Hedqvist - 12 april 2011 20:58

Åh vad glad jag blir! :')

  Här får du en fin liten länk för det: Bloggen


:)


Kram

/Caroline

:O

Av Caroline Hedqvist - 12 april 2011 20:00

Har dom bara skrivt något pris och vill ha mycket mycket mer för hästen, är det något allvarligt fel på den eller kostar den bara 7 kr????!!!! :O


http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=198729



Kram

/Caroline

Följ gärna min blogg ^^

   bloglovin

Presentation


Jag heter Caroline och är en tjej på 12 år, 13 i Juli, som lever mitt liv omringad av djuren. När jag inte sitter på en 500 kilo tung häst så pysslar jag om mina dvärghampisar som väger kanske 50 gram, eller busar med små söta kaniner.

Vad som finns att läsa

Besöksstatistik

Fråga mig

12 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Letar du efter något? :)

Senaste inläggen

Tidigare år

Felicia

Följ bloggen

bloglovin

Caroline

 

Speicin

 

Elding

 

Zip och Zap

 


Ovido - Quiz & Flashcards