stallivet

Alla inlägg den 2 januari 2011

Av Caroline Hedqvist - 2 januari 2011 22:15

Dagens smiley blir... *trummvirvel*

   Den här! Hur kul var det inte att rida två pass? :D 


Kram

/Caroline

Av Caroline Hedqvist - 2 januari 2011 21:21

Nu kör jag igång med en ny grej på bloggen, nämligen Månadens häst! Varje månad väljer jag ut en häst som jag tycker kanske gjort något extra bra under månaden, varit extra snäll mot någon eller annat. Jag kommer att lägga in en bild och skriva lite fakta om hästen! Kommer också att skriva varför jag valt den hästen!   

Inte helt oväntat så blir Månadens Häst för December min egen bebis Speicin! 

Motivering: Jag väljer Speicin för att jag tycker att han har lärt mig så otroligt mycket och hjälpt mig en bra bit på vägen för att våga mer i ridningen!

   SPEICIN 

Speicin är mörkbrun med bläs, en sjuårig valack, importerad från Irland. Speicin är supermysig att rida på, han är alltid snäll men kan blir lite trög ibland. I spiltan är Speicin snäll om han har fått mat och har hö kvar...   Annars blir han lätt uttråkad av allt pysslade och då kan han blir lite småelak, hihi! När man kratsar framhovarna på Speicin så försöker han ibland att nypa en lite i rumpan, men är man bara bestämd mot honom så brukar det gå bra. Dressyr brukar inte riktigt vara Speicins grej, det beror på vad man gör! Hoppning däremot! Han är vad jag har märkt en riktigt duktig hopponny bara han har får upp farten tillräckligt!


Nu vet ni säkert redan det mesta av det här, men nästa månad kommer det om en ny häst som ni säkert inte vet så mycket om!


Kram

/Caroline

Av Caroline Hedqvist - 2 januari 2011 20:07

Idag var det stallfiedag på Hamre! Vi kom dit som vanligt klockan åtta och gick igenom dagen. Det var lite prova på för de som ville bli stallfior och så var det för gamla stallfior också. Vi blev ändå "bara" tio stycken me Egentligen så skulle vi ha fixat stallen, ridit, ätit lunch och sen lekt några lekar typ. Men A-L sa att "de flesta av er vill säkert rida två ridpass istället för lekar?", så sagt och gjort det gjorde vi! Man fick välja hästar också, jättekul! XD

Men innan ridningen så var vi ju såklart tvugna att ta tag i stalljobbet. Listan på vad vi gjorde;


-Släppte ut hästarna, några till hagen och några till ridhuset

-Teoripass

-Mockade

-Fyllde höpåsar(vilket jag slapp, jippie, tråkigheternas tråkigheter)

-Fodra

-Ta in hästarna från ridhuset(dom som stod i ridhuset var dom som vi skulle ha på första ridpasset)

-Rida, första passet

-Äta lunch

-Släppa in hästarna som var i hagen

-Rida, andra passet


Ridpass #1, Dressyr

Jag fick ha Lilly på det första passet, vilket var dressyr. Vi började med att värma upp med skritt och trav. I början av traven så blev hon lite "springig" men hon lungnade ner sig ganska snart. Vi gjorde serpentinbågar för lite lydnad och så, och sen fick vi galoppera. :D Hon gick JÄTTEFINT i galoppen och var mjuk och fin. Hon fattade fel några gånger men det kände man direkt på henne då hon blev studsig och obekväm att sitta på när hon gick i fel galopp. Hon är så snabb på att fatta ny så det går fort att bryta av och komma fram i galopp igen! :)

Sen fick vi lägga upp stigbyglarna framför sadeln och trava på volterna. Hon kändes lite sne och obalanserad först som om hon inte riktigt "orkade bära upp sig" som dom riktiga proffsen säger, och blev lite vinglig. Därför gled jag lite fram och tillbaka först. Men sen så kände jag helt hur hon sänkte nacken lite(vilket egentligen inte var så skönt för det blev först som att hon hängde sig i tyglarna)och höjde ryggen en aning, och helt plötsligt så blev hon jättemysig att sitta på! ;) Hon kom alltså in i form, vilket bara hänt en gång för mig förut! :P :D  

Jag är jättenöjd med ridpasset och supernöjd med Lilly! :D


Ridpass #2, Hoppning

Andra passet fick vi hoppa och då hade jag min bebis Speicin! :D Vi började med att värma upp med skritt och trav och han var jättemysig som vanligt! Under galoppen så kom vi inte till rätta först då vi hamnade bakom en liten shettis vid namn Trollet, så Speicin kunde inte riktigt galoppera på som han behöver göra, eftersom att han kan vara ganska långsam i galoppen, så han måste få bra med fart redan från början. Jag krånglade lite och fick tillslut en bra plats i princip först, då kände jag igen han mjuka galopp igen! ;) Sen blev vi uppdelade i två grupper(fem och fem). Vi fick hoppa fram på ett hinder på runt trettio centimeter. Vi skulle travhoppa det en gång och sen fick vi välja mellan trav och galopp, och jag körde på galoppen såklart! ;) Han hoppade jättebra i galoppen, jag behövde bara rama in med skänklarna och styra! Sen fick vi hoppa ett hinder på ungefär femtio cenimeter i galopp. Där så gick det jättebra första gången, men andra gången så var vi bakom Spectrum och då sprang Spectrum på sidan och kom iv ägen för Speicin. Men Speicin skulle hoppa ändå, så jag lät honom krångla sig öv eändå. Vi kom lite nära och det blev ett helikopterhopp! ;) Men över kom vi och jag satt kvar! Sen så hoppade vi ett räcke på mitten, vi skulle vända snett igenom och hoppa det. Förstå gången så tappade jag stigbygeln innan hindret så jag saktade av och försökte igen. Då hoppade han och jag tappade inga stigbyglar, och andra gången gick också bra! :D Jag är jättenöjd med lektionen och med Speicin! :D


Kram

/Caroline

Följ gärna min blogg ^^

   bloglovin

Presentation


Jag heter Caroline och är en tjej på 12 år, 13 i Juli, som lever mitt liv omringad av djuren. När jag inte sitter på en 500 kilo tung häst så pysslar jag om mina dvärghampisar som väger kanske 50 gram, eller busar med små söta kaniner.

Vad som finns att läsa

Besöksstatistik

Fråga mig

12 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Letar du efter något? :)

Senaste inläggen

Tidigare år

Felicia

Följ bloggen

bloglovin

Caroline

 

Speicin

 

Elding

 

Zip och Zap

 


Ovido - Quiz & Flashcards