stallivet

Alla inlägg den 19 december 2010

Av Caroline Hedqvist - 19 december 2010 20:12

Hade stallfia idag igen.   Vi hade en vikarie på morgonen, A-L hade varit på kryssning dagen innan och skulle inte komma förrän kl tolv...   Men det gick ju bra ändå, vi har hållit på så pass länge nu så vi vet ju vad som ska göras. Så det vi gjorde idag var:

-Fodra

-Släppa ut hästar

-Släppa hästar i ridhuset 

-Mocka

-Ta in hästarna i ridhuset

-Borsta och sadla de hästarna

-Sadla av de hästarna igen och släppa de i ridhuset

(Ingen kom på knatteridningen-.-)

-Fodra igen

-Släppa in hästarna


När vi skulle släppa ut hästarna så fick dom ett litet ryck av snön, och Guinness hade lite bråttom ut i hagen för att busa med dom andra. Så han skavde helt enkelt av mig på grindstolpen och tog med sig den halvuppknäppta grimman och grimskaftet in i hagen. ^^ Och när jag tog in Spöket i hagen så kom Karamelle och störde, så han klämde mig i staketet och jag var jättenära att få mig en spark men jag hoppade snabbt som sjutton ut genom staketet och klarade mig!   Haha, men de andra gick bra iallafall, inga hästar på rymmen utanför hagen idag!


På ridningen så skulle jag ha Lilly, men A-L sa återigen "Du kan ta Speicin om du vill." Har jag flyt eller har jag flyt?   

Vi värmde upp precis som vanligt, skritt, trav och galopp på spåret. Han var jättemysig då, som vanligt! Lyssnade precis och gjorde allt så snällt i lagom takt!


Mackie fick ett lite "Yey det här var kul ryck"(hon håller på att sättas igen efter hälta/skada)under galoppen och bockade av sin ryttare...   Sen lite senare så höll hon på att gå omkull också, ryttare hamnade på halsen men tog sig upp i sadeln igen.  

Sen när vi värmt upp ordentligt så fick vi göra volter. Eftersom att vi bara var fyra så fick Mackie en helt egen volt, för att kunna sträcka ut ordentligt och vara avslappnad, och vi andra tre fick vara på den andra volten. Vi travade runt och satt ner. Vi skulle tänka på voltens vändpunkter och att få den så rund som möjligt. Sen skulle vi minska volten tills hästarna nästan slog knut på sig själva, och sen öka den igen. Det gick super allting! Sen fick vi ta några varv i galopp på volten också, men jag tycker nog att Speicin går bättre på fyrkanten i galopp.   


Dom plogade utanför under hela lektionen, och det tog alla hästarna coolt trots att det brummade ganska högt. När vi sen satt av och ledde tillbaka hästarna till stallet så blev det lite värre. Speicin dansade runt mig, och plötsligt så hördes hovslag och så kommer Spectrum springande från ingenstans och jag ba "Whoot the Foot?" Det visade sig att Spectrum hade fått panik när han såg traktorn, dragit omkull Ida i en snödriva och sprungit till stallet, nåt i den stilen. Speicin var bra sugen på att följa efter men jag lyckades hålla i. Blir lite irriterad också, för den som plogade hade verkligen inte i åtanke att stanna traktorn när han såg att hästarna blev rädda(vilket han gjorde)utan körde istället närmare mig och Speicin...snällt...


Kram

/Caroline

Av Caroline Hedqvist - 19 december 2010 18:45

Dagens smiley blir...*trummvirvel*

   Den här! Det var kul att vara stallfia och jag är supernöjd med ridlektionen!   

Kram

/Caroline

Följ gärna min blogg ^^

   bloglovin

Presentation


Jag heter Caroline och är en tjej på 12 år, 13 i Juli, som lever mitt liv omringad av djuren. När jag inte sitter på en 500 kilo tung häst så pysslar jag om mina dvärghampisar som väger kanske 50 gram, eller busar med små söta kaniner.

Vad som finns att läsa

Besöksstatistik

Fråga mig

12 besvarade frågor

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Letar du efter något? :)

Senaste inläggen

Felicia

Följ bloggen

bloglovin

Caroline

 

Speicin

 

Elding

 

Zip och Zap

 


Ovido - Quiz & Flashcards